Здрастуйте! сьогодні поговоримо про реінжиніринг бізнес-процесів. У часи, коли все стрімко розвивається, потреби і запити людей змінюються, головною метою підприємств є залишатися конкурентоспроможними, щоб уникнути банкрутства. Однією з радикальних заходів досягнення поставлених цілей вважається реінжиніринг бізнесу. Про це ми і поговоримо в сьогоднішній статті.

Поняття та сутність реінжинірингу

Дане визначення ввів один з провідних теоретиків менеджменту майкл хаммер на початку 1990-х років.

суть реінжинірингу бізнес-процесів в тому, щоб досягти різких, стрибкоподібних позитивних результатів в економічній діяльності, радикально змінивши всю систему управління підприємством.

Застосування даного методу носить глобальний характер, тобто відбувається фундаментальне переосмислення бізнес-процесів для підвищення основних показників ефективності. Такими показниками є якість продукції, вартість, рівень обслуговування і темпи.

сутність реінжинірингу полягає в тому, щоб все почати з нуля . Потрібно по-новому, свіжим поглядом поглянути на компанію і проаналізувати структуру своїх бізнес-процесів, щоб докорінно поліпшити наданий продукт або послугу, і, відповідно, догодити клієнту.

У визначенні реінжинірингу бізнес-процесів ключовим словом є поняття “бізнес-процес”.

процес – це, перш за все, хід дій, рух, зміна системи.

бізнес-процес 8>–>- це дії компанії, спрямовані на створення продукту або послуги, що задовольняють потреби клієнта . тобто головним є саме результат, який споживач очікує отримати.

Це поняття найважливіше, що має засвоїти керівництво організації. Так як, не вловивши суті бізнес-процесів, не можна зрозуміти всю сутність реінжинірингу, що призводить згодом до невдалого досвіду впровадження даної методології.

Помилки, які роблять компанії, полягають в тому, що вони орієнтуються не на процеси, а на окремі структури і завдання. Безсумнівно, окремо кожна задача і структура мають свою цінність, але якщо споживач незадоволений кінцевим результатом, то весь бізнес-процес стає неефективним.

Доцільність реінжинірингу, необхідні умови та очікуваний результат

реінжиніринг компанії необхідний і доцільний, якщо:

  • компанія знаходиться у вкрай важкому стані на межі розорення.

Причиною може стати менш якісне надання товарів і послуг або завищені ціни в порівнянні з конкурентами;

  • компанія, у якої в даний час немає проблем, але в майбутньому прогнозується поява трудноразрешімих проблем;
  • компанії-лідери, які за допомогою даного методу націлені отримати ще більшого результату.

необхідні умови для реінжинірингу підприємства:

  • ресурси;
  • участь керівництва;
  • мотивація;
  • участь співробітників;
  • комунікації;
  • технологічна підтримка;
  • використання експертизи.

Першочерговою складовою для запровадження процесу кардинального покращення стану підприємства є, безумовно, ресурси. Не можна розраховувати на внутрішні ресурси компанії, для даного проекту обов’язково повинен бути виділений бюджет.

Не менш важливою складовою також є участь керівництва в наміченому проекті. Керівник повинен бути компетентний в питанні реінжинірингу, щоб уникнути помилок в перебудові і зуміти правильно мотивувати співробітників підприємства.

Мотивація повинна бути точно визначена. У керівника не може бути сумнівів у цьому проекті, він повинен бути твердо впевнений в успіху досягнення результативності та ефективності процесу.

Ще однією необхідною умовою реінжинірингу є участь співробітників компанії. Слід належним чином пояснити для чого це робиться, на що спрямований даний процес, і які нові повноваження вони зобов’язані виконувати, щоб досягти кінцевої мети.

Комунікації, технологічна підтримка і використання експертизи при правильному підході і використанні можуть надати незамінну допомогу в процесі реінжинірингу.

щоб керівник і співробітники могли чітко розібратися в системі роботи, потрібно виділити основні методи реінжинірингу:

  • орієнтація на бізнес-процес, тобто не зациклення на якихось вузьких спектрах, а зосередження на процесі в цілому;
  • орієнтація на прорив у своїй сфері діяльності;
  • відмова від старих традицій і правил компанії;
  • використання інформаційних технологій;

якщо грамотно працювати і з розумом застосовувати всі методи реінжинірингу, то можна домогтися наступних результатів:

  • поліпшення якості певного напрямку діяльності організації;
  • приплив клієнтів;
  • формування професійно компетентних співробітників, що реалізують себе в конкретній галузі;
  • перехід до інформаційних технологій;
  • моніторинг бізнес-процесу організації

Етапи реінжинірингу

реінжиніринг бізнес-процесів організації складається з декількох етапів:

  • створення проекту та виділення підпроцесів;
  • зворотний (ретроспективний) інжиніринг;
  • прямий інжиніринг;
  • впровадження розробленого проекту.

етап 1: створюється образ бачення нової організації, і виділяються підпроцеси. Компанія встановлює певні цілі, завдання і кінцевий результат, якого бажає досягти.

етап 2: застосовують зворотний (ретроспективний) інжиніринг.

зворотний інжиніринг – аналіз нинішньої організації, дослідження її документації для того щоб зрозуміти принцип роботи і провести оцінку ефективності даної компанії.

1 досліджуються питання значущості процесів. Визначаються процеси, що не функціонують належним чином, здійснення яких відбувається з найбільшими труднощами. Проводять аналіз процесів і знаходять ті, які можна максимально перепроектувати і здійснити.

етап 3: включає в себе прямий інжиніринг.

прямий інжиніринг – розробка проекту нової організації.

На цьому етапі відбувається створення бізнес-процесів, які будуть ефективні з точки зору продуктивності і в кінцевому рахунку приведуть до бажаного результату.

Крім того, для нових бізнес-процесів розробляється підтримуюча інформаційна система. Підбираються учасники реінжинірингу. Оптимальна кількість співробітників, включених в майбутній проект, близько 5-7 чоловік плюс комунікатор. Роль комунікатора полягає в тому, щоб забезпечувати зв’язок між керівництвом і учасниками проекту. Він проводить тренінги для співробітників, втілюючи ідеї лідера.

Якщо в компанії розробляється кілька різних проектів, то додатково потрібно найняти координатора, який буде підтримувати зв’язок між учасниками всіх проектів реінжинірингу. Якщо проектів небагато, то комунікатор може виконувати обов’язки координатора.

як правило, розробляється два варіанти моделей нових бізнес-процесів:

  • ідеальна модель-те, до чого необхідно прагнути в перспективі;
  • реальна модель-те, чого можна досягти з урахуванням свого бюджету.

етап 4 : впровадження розробленого проекту . На цьому етапі приводять в дію нові бізнес-процеси, тестується підтримуюча інформаційна система, отримують результати ефективності і зіставляють їх із заданими цільовими результатами з урахуванням витрат.

Слід зазначити, що перераховані етапи можна виконувати не послідовно, а частково паралельно. Крім того, не виключено повторення деяких етапів.

Часті помилки компаній під час проведення реінжинірингу

Більшість компаній, проводячи перебудову свого бізнесу, часто зазнають невдачі.

чому ж це відбувається, і які помилки роблять організації при проведенні реінжинірингу, представлені далі:

  • небажання виходити із зони комфорту і невеликі амбіції керівництва.

Трапляються такі ситуації, коли менеджери не хочуть ризикувати і витрачати багато, відмовляються від перебудовиОрганізації, щоб отримати результат ефективності на 10-20% більше поточного. Така поведінка призводить до того, що існуючий бізнес-процес ускладнюється, і з’являються перші труднощі. Зазвичай при перших втратах і неможливості вирішити проблеми, компанії закінчують процес реінжинірингу з невдалим досвідом. Якщо ж успіх все-таки досягається, то для подальших просувань просто не вистачає мотивації і працівники знову повертаються до старих методів роботи, тобто в свою колишню зону комфорту.

  • менеджери середнього рівня не можуть оцінити весь процес в цілому.

Вони добре орієнтуються і вирішують вузьконаправлені завдання свого підрозділу, а поглянути і оцінити сильні і слабкі сторони бізнесу в цілому менеджери такого рівня не можуть.

  • організація відмовляється від кардинальної перебудови і тільки частково покращує свою діяльність.
  • недостатнє вкладення інвестицій в проект реінжинірингу.

Даному проекту має бути приділено основну увагу. По-перше, повинен бути виділений окремий бюджет, а по-друге, на нього повинні бути виділені найвідповідальніші співробітники. Його не можна проводити паралельно з іншими заходами, на тлі інших програм.

  • помилки керівництва в управлінні персоналом.

Керівництво повинно передбачити те, що можуть бути ущемлені чиїсь права і запобігти опір до нових перебудов системи.

  • несистемний підхід до перепроектування.

Організації зосереджуються тільки на перепроектуванні процесів, в той час, як повинні враховувати зміни в перепроектуванні організаційних структур, робіт, системи управління та оцінок.

Відмінності реінжинірингу організацій від інших методів щодо поліпшення бізнесу

  • реінжиніринг не є реструктуризацією або скороченням кадрів. В даному випадку реінжиніринг відрізняє те, що меншими витратами можна отримати набагато більший результат, за рахунок різкого стрибкоподібного прориву підприємства в своїй сфері. А за рахунок реструктуризації і скорочення кадрів можна отримати більше за менші ресурси.
  • реінжиніринг не слід плутати з реорганізацією. У реорганізації змінюють організаційну структуру, а в реінжинірингу змінюють саме структуру процесів.
  • реінжиніринг не означає поліпшення якості. Поліпшення якості передбачає підвищення ефективності в рамках вже існуючих програм просто покращуючи їх. А реінжиніринг компаній не покращує існуючі процеси, а замінює їх новими бізнес-процесами, щоб досягти прориву.

Переваги та недоліки реінжинірингу бізнесу

Переваги реінжинірингу бізнес-процесів очевидні: відбувається не просто поліпшення діяльності організації в деяких підрозділах на 10-20%, а поліпшується стан компанії в цілому.

переваги та недоліки реінжинірингу представимо у вигляді таблиці:

Проте незважаючи на високий відсоток невдалого досвіду реалізації процесу реінжинірингу, є приклади компаній, які досягли прориву при правильному підході і переосмисленні свого бізнесу. Такими прикладами є ibm credit corporation, kodak, ford motor company. Російськими прикладами вдалого досвіду реінжинірингу є компанії тов “ексо«, тов міжнародні поліграфічні системи»іпріс”.

Підводячи підсумок, слід сказати, для реінжинірингу не важливо, що компанія має зараз. Для цього методу основним є кінцевий результат. Незважаючи на вагомі недоліки процесу реінжинірингу, переваг набагато більше. Даний метод може кардинально змінити весь бізнес в цілому, знищити старі структури, замінивши їх новими бізнес-процесами більш діючими і ефективними.