Здрастуйте! сьогодні поговоримо про те, що таке факторинг. Постачальники товарів (а іноді і послуг) часто стикаються з вибором — працювати за передоплатою або надавати відстрочку платежу? у першій ситуації можна позбутися частини клієнтів, у другому випадку — коштів для фінансування поточної діяльності. Зберегти золоту середину допоможе факторинг. Про нього ми і поговоримо в даній статті!

Поняття факторингу

Що таке факторинг?

факторинг — це фінансування під відступлення грошової вимоги.

простими словами факторинг можна пояснити як форму товарного кредиту , коли права на заборгованість дебітора передаються третій стороні (в даному випадку – фактору). Таким чином, постачальник товарів або послуг отримує оплату від фактора швидше, ніж обумовлено в контракті на поставку з покупцем.

Термін прийшов до нас з англійської мови, де “факторинг «(factoring) в даній ситуації перекладається як » посередництво” .
Виступати в ролі фактора може як спеціалізована факторингова компанія, так і факторинговий відділ банку (що найбільш поширене в росії).

суть факторингу відображена в його функціях:

  • фінансування постачальника, термінове збільшення його оборотного капіталу;
  • управлінська функція, іншими словами-інкасація заборгованості;
  • також при необхідності — страхування ризиків неплатежу.
  • завантажити договір факторингу з метою забезпечення виконання зобов’язань
  • завантажити договір факторингу при фінансуванні існуючої вимоги
  • завантажити договір факторингу при фінансуванні майбутнього вимоги

Схема факторингу

факторинг завжди має на увазі участь трьох сторін:

  1. фактор (факторингова компанія або відділ банку);
  2. постачальник товару (клієнт, кредитор);
  3. покупець (дебітор);

найбільш поширену схему факторингу можна змалювати декількома кроками:

  • постачальник відвантажує товар, домовившись з покупцем про відстрочку платежу( від тижня до чотирьох місяців);
  • постачальник укладає договір з факторинговою компанією, передає їй накладні;
  • фактор фінансує надані накладні, постачальник отримує свою оплату. Зазвичай фактор оплачує відразу приблизно 90% від загальної вартості, що залишилися 10% виплачуються після отримання і перевірки товару покупцем. Само собою, факторингова компанія бере за послуги визначену договором комісію;
  • покупець оплачує товар фактору.

Етапи факторингу

  1. попередня робота . До укладення договору проводиться оцінка та аналіз потенційного клієнта, його фінансових можливостей. Постачальник повинен надати інформацію про покупців, про умови доставки, оплати і обов’язково про випадки порушення договору, якщо такі мали місце в минулому;
  2. документальне оформлення . Обов’язково в договорі на надання факторингових послуг прописують:
  • предмет договору;
  • права та обов’язки учасників;
  • процедуру здійснення фінансування;
  • ліміт кредитування;
  • процедуру та умови передачі фактору прав на заборгованість;
  • ціна послуг фактора, порядок розрахунку;
  • при необхідності страхування від порушення зобов’язань дебітором;
  • термін дії договору, а також інші умови.
  1. контроль факторингової угоди :
  • чи виконують всі учасники свої зобов’язання (при порушеннях формується претензія);
  • чи відповідають задіяні активи документально оформленим вимогам факторингової компанії;
  • чи не слід змінити оцінку клієнта (постачальника) або дебітора (покупця).

Коли необхідний факторинг

Необхідність факторингу тісно пов’язана зі зростанням світової торгівлі, коли все частіше стали з’являтися великі проміжки часу після відвантаження товару і до його оплати.

Потреба у факторингу може виникнути в і форс-мажорних ситуаціях.

основні випадки, коли підприємці вдаються до нього, можна позначити наступним чином:

  1. якщо потрібно терміново збільшити оборотний капітал, і через факторинг це виявляється дешевше, ніж за допомогою короткострокового кредиту. Найчастіше ця причина актуальна для малих підприємств, для яких в сучасній росії вкрай мало доступних і вигідних позик;
  2. коли для залучення покупця необхідно надати йому зручні умови оплати;
  3. для роботи з новими покупцями, нестабільними в оплаті;
  4. при поставках від дрібних підприємств до корпорацій-гігантам, так як останні часто працюють за негнучкими схемами з незмінними умовами оплати.

послуги факторингу не надаються:

  1. компаніям з великою кількістю покупців з поточними заборгованостями;
  2. виробникам спеціалізованих товарів;
  3. фірмам, що виставляють рахунки не відразу, а після виконання певних робіт;
  4. компаніям, що працюють з субпідрядниками;
  5. постачальникам, які працюють на умовах післяпродажного обслуговування.

також, слід зазначити, що неможливий факторинг щодо:

  1. розрахунків між філіями підприємства;
  2. боргових зобов’язань фізичних осіб;
  3. бюджетних організацій.

Факторинг або кредит

Види факторингу

можна виділити кілька класифікацій факторингу. Основні з них:

  1. по інформуванню:
  • відкритий (покупець знає про договір між постачальником і фактором, оплату виробляє на адресу останнього);
  • закритий (покупцеві не відомо про присутність в угоді факторингової компанії, оплачує товар він постачальнику, а останній вже розраховується з фактором).
  1. за розподілом ризиків:
  • факторинг з регресом (застосовується рідше, має на увазі, що фактор повертає постачальнику неоплачені рахунки і вимагає повернення кредиту, якщо боржник порушив контракт);
  • без права регресу (факторингова компанія приймає на себе всі ризики і покриває всі, навіть судові витрати клієнта, викликані стягненням боргу).
  1. по моменту виникнення боргу:
  • реальний (договір факторингу укладається після настання боргових зобов’язань);
  • консенсуальний (боргове зобов’язання переуступається заздалегідь).
  1. за резидентністю учасників:
  • внутрішній (всі учасники знаходяться в одній країні);
  • зовнішній (він же міжнародний факторинг).
  1. за кількістю факторів:
  • прямий (в угоді бере участь один фактор);
  • взаємний (два фактори).
  1. за спектром послуг, що надаються:
  • широкий (конвенційний) – крім фінансування та інкасації боргу, факторингова компанія надає бухгалтерське, страхове та інше обслуговування клієнтів;
  • вузький — обмежений) – перелік послуг обмежений основними функціями.
  1. по виду документообігу:
  • електронний (edi-факторинг) – із застосуванням електронного документообігу;
  • традиційний.

Переваги та недоліки факторингу

переваги факторингу:

  1. не потрібно заставу;
  2. м’які вимоги до платоспроможності постачальника;
  3. прискорення і гарантія безперебійного обороту грошових коштів. Цільове використання грошових коштів відбувається в повному обсязі (при використанні кредитів на рахунку у компанії повинен завжди бути постійний залишок);
  4. фірма, що займається факторингом, за фактом організовує інкасацію боргу клієнта;
  5. укладення договору факторингу можна розцінювати як страховку від несплати або страховку валютних ризиків при міжнародних угодах;
  6. економія на податку на прибуток, який сплачується з моменту відвантаження товару. Без факторингу можлива така ситуація, коли податкові зобов’язання за товар настануть раніше, ніж постачальник отримає кошти від покупця;
  7. фінансування за допомогою факторингу не вважається кредитом, а значитьНе впливає на баланс фірми;
  8. 6. Залучення покупців гнучким графіком оплати товару або послуг.

недоліки факторингу в порівнянні з кредитуванням:

  1. висока вартість-комісія факторингу в росії може становити до 10% від заборгованості покупця або до 30% річних;
  2. при швидкому і налагодженому ритмі оплат факторинг безглуздий;
  3. необхідно надавати детальну інформацію про покупців;
  4. на практиці в даний час факторинг застосуємо виключно до поставок, оплачуваних по безналу.

Як вибрати факторингову компанію

вибираючи компанію, що здійснює фінансування за схемою факторингу, слід враховувати:

  1. для вирішення яких завдань вам необхідні факторингові послуги. У тому випадку, якщо потрібен фактор для довгострокової роботи з проблемними поставками — не скупіться на великого і перевіреного фактора з широким переліком послуг. Для разових ситуацій підійдуть більш скромні варіанти;
  2. завжди перевіряйте відгуки. В епоху інтернету це не складе великих труднощів. Відбирайте об’єктивні оцінки минулих клієнтів і на їх основі здійснюйте вибір відповідного вам фактора;
  3. порівнюйте вартість послуг. Яку комісію фактор бере за свої послуги? чи передбачена комісія за прострочення оплати покупцем?
  4. можливість використовувати інтернет для обміну документами та електронний підпис значно прискорюють процес.

Топ-10 банків, що надають факторинг

Є безліч банків, що надають послуги факторингу. Ось тільки основні з них:

  1. сбербанк
  2. альфа-банк
  3. втб 24
  4. газпромбанк
  5. кредит європа банк
  6. мсп банк
  7. банк національна факторингова компанія (нфк)
  8. банк «відродження»
  9. промсвязьбанк
  10. отп банк

Який банк вибрати, вирішувати вам! якщо у вас є досвід роботи з яким-небудь банком, то чекаємо ваші відгуки в коментарях!